Waarom bloggen?

Voor ik mij volop smijt in bloggen over verschillende aspecten van online marketing: laten we bij het begin beginnen. Waarom zou ik starten met bloggen? Mijn persoonlijke motivatie vind je hier. Maar ook in vele andere gevallen kan een blog nuttig zijn voor je bedrijf of jezelf.

Velen denken dat een blog niet voor hen is weggelegd. Het is namelijk een tijdsinvestering en vraagt langdurig engagement. Ook loopt het internet al over van blogs, dus wat zou de meerwaarde zijn als jij er nog een bij maakt? Dit zijn zeker vragen die je jezelf moet stellen, maar het mogen geen obstakels zijn om er nooit aan te beginnen. Hieronder geef ik jullie de redenen waarom ook jij voordeel kan halen uit het opstarten van een blog.

1. Hoger scoren in zoekresultaten

Als je een eigen bedrijf hebt zal je je misschien afvragen: is een blog wel nuttig voor me? Het antwoord is: jazeker. Door een blog toe te voegen aan je website zorg je ervoor dat je hoger kan scoren in zoekresultaten. Blogposts geven je namelijk de kans content te schrijven met relevante keywords. Zo heb je dus meer kans dat mensen je website tegenkomen als ze een van die keywords intypen in een zoekmachine zoals Google. Je trekt op deze manier bijvoorbeeld potentiële klanten aan die geïnteresseerd kunnen zijn in je producten of diensten.

Ook maak je bij elke nieuwe post een nieuwe URL voor je website. Dit is weer een extra kans om gevonden te worden, en bovendien rankt Google websites die regelmatig hun content vernieuwen hoger in haar zoekmachine.

2. Online presence en expertise

Heb je geen eigen bedrijf? Dan nog kan je voordeel halen uit het opstarten van een persoonlijke blog. Zeker binnen bepaalde sectoren -bijvoorbeeld marketing & communicatie- valt online presence niet te onderschatten. Het belangrijkste voordeel is dat je de troeven die je in huis hebt goed in de verf kan zetten. Denk na over de persoonlijke kwaliteiten die jij door middel van een blog wilt benadrukken, en bouw hier rond je content.

Dit laatste geldt natuurlijk ook voor bedrijven. Door een blog aan je website toe te voegen, kan je een extra service leveren en je profileren als kennispartner. Het bewijst dat je kennis van zaken hebt en bereid bent deze kennis te delen.

3. Shareability

Een blog maakt het ook makkelijk om content te delen. Door social sharing knoppen aan je blog toe te voegen, die er vaak al standaard staan trouwens, zet je mensen aan je artikels te delen op hun eigen kanalen.

Dit is niet enkel goed voor je geloofwaardigheid en om nieuwe lezers aan te trekken, maar heeft ook een positieve invloed op je ranking in zoekmachines. Google rankt websites waar veel naar gelinkt wordt vanuit betrouwbare websites namelijk ook hoger.



Weet jij nog een voordeel van het opstarten van een blog? Laat dit dan zeker achter in een comment. Gewoon feedback is ook altijd welkom. In een van mijn volgende blogposts geef ik tips over hoe je nu precies aan die blog moet beginnen en wat een goede blogpost inhoudt.

Nog dat laatste tikkeltje overtuiging nodig? Bekijk dan onderstaande infographic met wat meer cijfers over bloggen.

Bron:http://www.nativemedia.be/ook-jouw-business-heeft-een-blog-nodig

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s