Facebook wedstrijden: de regels

Facebook wedstrijden zijn een makkelijke manier om meer brand awareness te krijgen. Ze kunnen je conversie verhogen en zorgen voor meer interactie met je fans. Maar deze wedstrijden gaan niet zonder regels. Facebook stelt hierover duidelijke richtlijnen en ook de Belgische wetgeving valt niet buiten beschouwing te laten. Als je denkt aan het organiseren van een wedstrijd, neem deze regels dan zeker even door. Het schenden ervan wordt namelijk zwaar gestraft door Facebook, zo kan je pagina (tijdelijk) afgesloten worden.

1. Wedstrijden organiseren op je eigen pagina

Sinds eind augustus 2013 laat Facebook het toe wedstrijden te organiseren op je eigen pagina. Voordien mocht dit enkel via een applicatie. Je mag dus vragen aan je fans om te commenten, een bericht achter te laten, te liken en iets te delen op jouw bedrijfspagina. Let op! Vragen aan je fans om een bericht te delen op hun eigen tijdlijn is wél verboden door Facebook.

2. Belgische wetgeving omtrent tombola’s en wedstrijden

Ik zei net al dat liken en commenten om iets te winnen, toegelaten wordt door Facebook. Toch moet je hier ook rekening houden met de Belgische wetgeving. Deze zegt dat er duidelijke criteria moeten zijn voor een persoon om te winnen. Hij/zij moet dus het meest correcte (of originele) antwoord geven en niet zomaar gekozen worden. Dit zorgt er voor dat “like deze post en win…” , en dan een willekeurige winnaar kiezen, ook verboden is.

3. Tag niet om te winnen

Ook is het verboden om personen te vragen zich te taggen in een foto waar ze zelf niet opstaan en daar dan een winnaar uit te kiezen. Don’t do it.

4. Maak van je pagina geen weggeef kanaal

Deze laatste is geen regel van Facebook, wel een tip die ik jullie graag wil meegeven. Wedstrijden organiseren is leuk en een makkelijke manier om likes te sprokkelen. Maar! Vergeet niet je strategie voorop te stellen. Facebook is een goed kanaal om een relatie op te bouwen met je fans. Hierbij is het dus belangrijk dat je echt je doelgroep bereikt en niet zomaar mensen die het leuk vinden iets te winnen. Aan deze mensen zal je in de toekomst weinig hebben. Je kan dan wel duizenden fans hebben maar zonder interactie is je pagina niet veel waard. Kwaliteit boven kwantiteit, mensen!

Mark Zuckerberg Facebook

Zijn er dan nog voordelen van een applicatie?

Jaaha, die zijn er zeker nog!

  • Wedstrijden via je timeline zijn snel en gemakkelijk. Applicaties zijn echter goed voor langdurige campagnes. Ze geven een gestructureerde weergave van de deelnames.
  • In een applicatie kan je ook gemakkelijk je wedstrijdvoorwaarden weergeven. Dit zorgt ervoor dat je duidelijke regels hebt om op terug te vallen als er achteraf discussie ontstaat.
  • En als laatste: een applicatie geeft je de mogelijkheid makkelijk e-mailadressen en andere gegevens te verzamelen. Zo kan je efficiënt je database aanvullen.



Hoe dan ook is het dus belangrijk om creatief en doeltreffend te werk te gaan. Bedenk een wedstrijd die leuk en uniek is, en jouw fans aanspreekt. Zorg dat het de moeite waard is om deel te nemen en dat het past binnen je doelstellingen.

Nog iets toe te voegen aan deze post? Laat zeker een comment achter. Ook leuke cases en voorbeelden mogen zeker gedeeld worden!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s